Kontrola vozidla před jízdou
Zkontolování karoserie, zda je v pořádku (rozsáhlá koroze, uvolněné díly, ostré hrany, praskliny v čelním skle ne větší než 2 cm), odstranění sněhu.
Vidět a být viděn, tedy čistota oken, zrcátek, světel, čitelnost registračních značek.
Kontrola pneumatik: hledáme poškození boků (boule, praskliny), opotřebování (minimální hloubka drážek je 1.6 mm u letních pneumatik, 4 mm u zimních pneumatik), od pohledu zjistitelné podhuštění (ztráta tlaku po průpichu /defektu). Na kolech nechybí nebo není uvolněný žádný šroub.
Kontrola technické způsobilosti vozidla: na zadní registrační značce zkontrolujte měsíc a rok příští technické kontroly (přesné datum najdete v technickém průkazu vozidla, nebo na protokolu z minulé technické kontroly, nebo na internetu na portálu dopravy).
Povinná výbava: v zavazadlovém prostoru najdete lékárničku, reflexní vestu (je i v kabině v dosahu řidiče), výstražný trojúhelník a:
1: rezervní kolo s pneumatikou, zvedák (hever) a klíč na šrouby kol, nebo
2: soupravu pro bezdemontážní opravu pneumatiky (nádobka s lepidlem, kompresor)
3: na vozidle jsou zpravidla z výroby speciální pneumatiky typu "runflat", umožňující nouzové dojetí i po defektu se signalizací řidiči, že došlo k úniku vzduchu
4: smluvně sjednaná asistenční služba, která na území ČR zajistí po 24 h denně opravu pneu, nebo odvoz vozidla do pneuservisu (smlouva se vozí ve vozidle).
(doporučuji mít plnohodnotné a správně nahuštěné rezervní kolo)
Pod kapotou motoru: zkontrolujte provozní kapaliny - množství chladící kapaliny, kapaliny do ostřikovačů, množství oleje, brzdovou kapalinu, dále akumulátor (upevnění, utažení svorek, čistotu kontaktů (oxidaci), barvu v průhledovém okénku akumulátoru (černá O.K., žlutá K.O. (různé dle výrobce akumulátoru)). Únik provozních kapalin lze zjistit i znečištěním motoru nebo skvrnou pod motorem.
Kontrola osvětlení: se zapnutým zapalováním vyzkoušíme světla obrysová, potkávací, dálková, přední mlhová, zadní mlhová, blinkry, brzdová, couvací.